fredag 9. april 2010

150 år gammel kaffe og kakeboks!

Ja, avogtil blir det noen søvnløse netter...
Men hva er vel bedre da, enn en meget god venn og sysle med.
Min heter MAC og hjelper meg på nett ....altså ei Apple Mac-datamaskin som fører meg dit jeg vil.
Kunne nå ønske jeg lå i senga og DRØMTE om sol og sommer, men med litt for mye kaffe (Type espresso) litt forsent på kvelden er det nok MAC som tar meg vekk i drømme-verdenen kalt World Wide Web :)

Jeg har sans for god kaffe... sans for en oppkvikker, men glemmer til tida min trofaste følgesvenn som befinner seg på venstre armen min, nemlig; KLOKKA!

Så da sitter jeg her igjen.... Blogger med andre ord!
Venter på post fra
som jeg vet er på veg ett sted i Norges land!
Tenkte å vise fram disse boksene jeg er veldig glad i.
Jeg jobbet ombord på en stor fiskebåt i 2007.
Den sommeren tilbrakte jeg ombord på båten og gjorde jobben min mens båten lå i dokk på Orskov Yards-skipsverft i Frederikshavn - Danmark.
Jeg kom over en butikk som het "Kronen på Værket" midt i handelsgatene (Anbefales et besøk om dere er i Frederikshavn engang)!

Det var ikke mye jeg rakk utenom jobb den sommeren, men den butikken klarte jeg og komme meg innom og ut igjen med disse skattene.

Boksene er 120-150 år gamle i følge forretningen som solgte dem til meg.

Det ene er en gammel kakao-boks jeg bruker til kaffe og den andre har jeg funnet ut at må være en slags godteriboks.

Googla navnet Clarniko (Merket på godteriboksen) og fant ut att det var en godterifabrikk Clarke Nickholls & Coombs derfor CLAR-NI-CO. Godterifabrikk... eller Confectionery fra 1870-åra.
Føler meg heldig som har denne :)

Cacao Velim, er visstnok også (ikke kakao) Men sjokoladeboks fra VELIM fabrikken i Tjekkia ca 50.km Øst for Praha fra rundt 1860 til 1870 Litt mer kjente bokser... ihvertfall fant jeg flere enn den øverste boksen.
Fant en auksjon med startpris på 50 EURO... (Værden er gal)!

Jaja... Jeg har kroppen full i koffein, to antikke sjokolade-godteri bokser, men ingen sjokolade---eller for den del ingen som helst snoperier i hus.....

Søren ta det søtsuget som kom da....(Sikkert all googlinga etter dissa boksene)

Nei, da får jeg vel tvinge meg i sengs og drømme om ekte god, nyyydelig....mmm--- *Sikle*
SJOKOLADE!!!

Natta

ADA

3 kommentarer:

  1. Jeg deler lidenskapen din for både kaffe,sjokolade, Mac og bokser :))
    Nydelige bilder og et herlig innlegg!
    Ønsker deg en strålende helg!
    Klem Lokki

    SvarSlett
  2. hei hei beklager sååå mye det har tatt tid med stickersen du vant hos meg....skal få sendt den idag !! :)))

    SvarSlett
  3. Hei hei!
    Har desverre blitt lite data på meg, så svarer sent jeg :)
    Ser frem mot post:)
    Lokki: Takk takk, helga vart kjempe flott!

    ADA

    SvarSlett